Cholesterol to związek chemiczny naturalnie występujący w organizmie. Jest produkowany w wątrobie, znajduje się także w mózgu i nadnerczach. Występują dwa rodzaje cholesterolu: „zły” i „dobry”, które są związane z procesami miażdżycowymi.

Czym jest cholesterol?

Cholesterol jest produkowany przez wątrobę. Ma udział w budowie błon komórkowych i w produkcji niektórych hormonów oraz witaminy D. Niewielka ilość cholesterolu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak zbyt duże stężenie może powodować choroby takie jak miażdżyca. Optymalny poziom to 200 g/dl u dorosłego człowieka. Naturalnie znajduje się on w wątrobie, mózgu, a także w nadnerczach. Jest to aż 60-80% potrzebnej dawki. Pozostała część jest dostarczana z pożywieniem – ilość cholesterolu w jedzeniu nie powinna przekraczać 300 mg na dzień. Aby zmniejszyć wchłanianie tego związku chemicznego, można ograniczyć ilość pokarmów, które go zawierają lub stosować suplementy diety, takie jak Calominal.

Rodzaje cholesterolu

Wyróżnia się dwa rodzaje cholesterolu, tzw. „dobry” (HDL) i „zły” (LDL). Są to tzw. lipoproteiny związane z białkami i występujące w osoczu krwi. LDL jest odpowiedzialny za transport cholesterolu do komórek organizmu. Może tam tworzyć blaszki miażdżycowe, które wywołują chorobę. Z kolei HDL działa w sposób ochronny wobec komórek ustrojowych. Zapobiega procesom miażdżycowym. Warto wiedzieć, że miażdżyca rozwija się przy wysokim poziomie cholesterolu całkowitego i frakcji LDL.

Jak zachować prawidłowy poziom cholesterolu?

Aby stężenie związku chemicznego produkowanego w wątrobie znajdowało się na prawidłowym poziomie, należy zadbać o zbilansowaną dietę. Cholesterol występuje głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, takich jak boczek, smalec, słonika, mięso, a także jajka, mleko, sery, masło i śmietana. Warto zmniejszyć ich udział w diecie na rzecz zdrowych, roślinnych tłuszczów. Obniżają one bowiem stężenie frakcji LDL, czyli tzw. złego cholesterolu. Ich źródłem są ryby morskie, które są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Aby cholesterol miał mniejszy wpływ na organizm, należy też włączyć do codziennego menu produkty bogate w błonnik. Są to głównie warzywa, suche nasiona roślin strączkowych i owoce. Odpowiednia ilość dziennego spożycia to 500 g warzyw i 250 g owoców. Mają one działanie przeciwutleniające, co zapobiega powstawaniu cholesterolu LDL. Bardzo istotne jest jedzenie 5-6 posiłków dziennie. Przyjmowanie posiłków jedynie 1-2 razy na dobę zwiększa poziom cholesterolu we krwi.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
W jakim celu dokonuje się badania kariotypu?

Kariotyp to coś, co posiada każdy człowiek. Według definicji medycznej jest to kompletny zestaw chromosomów, znajdujący się niemal w każdej...

Zamknij