Przy kontuzji należy pamiętać o zasadach metody (P.)R.I.C.E. Należy natychmiast zaprzestać aktywności, dać poszkodowanemu odpocząć i schłodzić uszkodzone miejsce. Kolejne kroki to schłodzenie, uciśnięcie rany i uniesienie kończyny 30 cm nad serce.

Metoda (P.)R.I.C.E. – ochrona i odpoczynek

Metoda R.I.C.E. lub P.R.I.C.E. jest stosowana przy lżejszych urazach takich jak spuchnięta kostka, stłuczenie kolana lub urazy np. u biegaczy. Skrót pochodzi od pierwszych liter angielskich słów protection (ochrona), rest (odpoczynek), ice (lód), compression (ucisk) i elevation (uniesienie). Protection oznacza, że należy unieruchomić kończynę, która została uszkodzona. Można to zrobić, używając prowizorycznej szyby, bandaża, chusty lub taśmy. Rest, czyli odpoczynek, pozwala na zapobiegnięcie pogłębieniu kontuzji. Zwiększa to możliwość regeneracji tkanek.

(P.)R.I.C.E. – schłodzenie

Kontuzjowane miejsce należy jak najszybciej schłodzić. Zmniejszy to zarówno obrzęk, jak i ból w miejscu urazu. Żelowy okład, lód w sprayu bądź mrożonki owinięte w tkaninę, zwiększą komfort osoby po wypadku. Ważne, aby nie kłaść okładu z lodu bezpośrednio na skórę. Może to bowiem doprowadzić do odmrożenia. Chłodzenie powinno trwać około 15 minut, po czym należy zrobić 20 minut przerwy. Przez ten czas naskórek odzyska swoją naturalną temperaturę.

Ucisk rany

Compression, czyli ucisk kończyny lub miejsca po kontuzji, zmniejszy zakres opuchlizny. Dzięki niemu do regeneracji mięśni, więzadeł, ścięgien i kości dochodzi szybciej. W tym celu warto wykorzystać bandaż elastyczny. Nie należy owijać miejsca urazu zbyt mocno, by nie ograniczać dopływu krwi do niego. Zwiększa to ból w uszkodzonym miejscu. We krwi krążą też substancje odżywcze, które przyspieszają odbudowę tkanek. Bandaż należy zdejmować częściej niż co 4 godziny. Po kilku minutach należy go założyć ponownie.

Uniesienie kontuzjowanej kończyny

Ostatnim elementem metody (P.)R.I.C.E. jest elevation, a więc uniesienie kontuzjowanej kończyny. Dzięki niemu zmniejsza się przepływ krwi, co ogranicza opuchliznę. Najlepiej podnieść uszkodzone miejsce 30 cm powyżej okolicy serca. Wszystkie czynności wchodzące w skład (P.)R.I.C.E. należy wykonywać natychmiast po sobie, w jak najkrótszym czasie od powstania urazu. Pozwoli to na zmniejszenie obszaru kontuzji oraz na szybsze gojenie się.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
W jaki sposób cholesterol wpływa na zdrowie?

Cholesterol to związek chemiczny naturalnie występujący w organizmie. Jest produkowany w wątrobie, znajduje się także w mózgu i nadnerczach. Występują...

Zamknij