Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nadmiar substancji tłuszczowej może jednak powodować poważne problemy zdrowotne jak: miażdżycę czy chorobę wieńcową. Sposobem na podwyższony cholesterol jest aktywność fizyczna. Regularne i rozsądnie rozplanowane ćwiczenia pomagają obniżyć zły cholesterol, a zwiększyć stężenie HDL (czyli dobrego cholesterolu).

 

Czym jest cholesterol i jaką pełni funkcję w organizmie człowieka?

 

Cholesterol to substancja tłuszczowa, która wchodzi w skład większości ludzkich komórek, przyczynia się do produkcji hormonów, zwłaszcza płciowych, wpływa na pracę mózgu, a także bierze udział w syntezie żółciowych kwasów organizmie. Sam w sobie nie stanowi on zagrożenia dla funkcjonowania organizmu, jednak jego nadmiar prowadzi do poważnych problemów ze zdrowiem. Endogenny cholesterol (czyli dobry cholesterol) wytwarzany jest w wątrobie i stanowi większość (bo ok. 80 procent) ogółu cholesterolu potrzebnego do dobrego funkcjonowania mechanizmów ludzkiego ciała, z kolei pozostała jego część dostarczana jest wraz z jedzeniem (cholesterol egzogenny, tzw. zły cholesterol). Im więcej niekorzystnych substancji tłuszczowych odkłada się w organizmie, tym zwiększa się ryzyko rozwoju takich przypadłości, jak: choroba wieńcowa, miażdżyca.

 

Jak aktywność fizyczna wpływa na poziom cholesterolu?

 

Aktywność fizyczna pozytywnie oddziałuje na pracę całego ciała i jego narządów, np.: zwiększa wydolność serca i pojemność płuc, usprawnia mięśnie i koordynację ruchową a także poprawia samopoczucie, za sprawą wydzielanych podczas wysiłku endorfin (nazywanych hormonami szczęścia). Aktywny styl życia, który prowadzi do utraty masy ciała, korzystnie wpływa również na poziom cholesterolu w organizmie – zwiększając stężenie HDL (czyli dobrego cholesterolu), przy jednoczesnym obniżaniu LDL (złego cholesterolu). Wysiłek fizyczny należy jednak stopniowo wprowadzać do codzienności, zwłaszcza jeśli wcześniej prowadziło się wyłącznie siedzący tryb życia. Na początek warto zacząć od takich aktywności, jak spacery czy jazda na rowerze, które pobudzą układ krążenie i delikatnie przygotują ciało do powolnego zwiększania intensywności ruchowej.  

 

Jak obniżyć cholesterol za pomocą ćwiczeń?

 

Zmiana stylu życia na bardziej aktywny, po włączeniu w życie również odpowiedniej diety, pomoże obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi. Bezpieczne ćwiczenia dla każdego, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej, to np.: spacery, jazda na rowerze lub pływanie. Istotne, aby stopniowo zwiększać tempo wysiłku i długość pokonywanej trasy. Proste ćwiczenia, jakie można wykonywać w domu lub na świeżym powietrzu to np.: wymachy ramion do przodu i do tyłu, skłony tułowia czy naprzemienne unoszenie wyprostowanych nóg w przód. Mięśnie brzucha można ćwiczyć poprzez leżenie na plecach z ugiętymi kolanami i wykonywanie delikatnie pulsacyjnych ruchów barków w kierunku miednicy. W pozycji siedzącej można usiąść na piętach i przenosić pośladki z jednej strony pięt, na drugą, co doskonale wzmacnia biodra.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Astygmatyzm – najważniejsze informacje dotyczące wady wzroku

Astygmatyzm to jedna z najczęściej występujących wad wzroku u ludzi, niezależnie od płci czy wieku. Astygmatycy cierpią na gorsze widzenie,...

Zamknij